torsdag den 11. maj 2017

Mange veje til mere bosætning

Nye naboer. Flere øboere. Mere ølivDer er mange veje til flere øboere. Det fremgik af LAG Småøernes temamøde om netop bosætning. Mødet fandt sted den 29. april – samme dag som vores generalforsamling.

Blandt forslag til tiltag, der kan fremme tilflytningen, blev nævnt en lokalpolitisk indsats for nye boligområder på småøerne, nye indslusningsboliger, bosætningskampagner samt partnerskaber med virksomheder og organisationer.

På mødet holdt Sune Abelgren Nielsen, som i 2015-16 var ø-konsulent for Orø, et oplæg om ø-markedsføring, der er rettet mod både bosætning og turisme. Kirsten Sydendal, Fejø, berettede om bosætningsarbejdet på Lolland-Falster og kampagnen Lolland-Falster Lovestorm.

Efter oplæggene fulgte en debat om behov og muligheder for bosætningstiltag på småøerne. I løbet af debatten kom flere forslag til nye initiativer, som kan iværksættes på den enkelte ø, eller i et samarbejde mellem flere øer:

1.   Lokalpolitisk indsats for nye boligområder på småøerne (ifm. nye kommuneplaner 2017)
2.   Etablering af indslusnings/prøveboliger
3.   Nye jobs med distancearbejde
4.   Nye jobs med erhvervsudvikling
5.   Kampagner på fx Facebook og YouTube
6.   Koordinering af turisme og bosætning, så markedsføring (delvis) er rettet mod begge dele
7.   Nye partnerskaber med virksomheder og organisationer (”øfaddere”).
8.   Visualisering af nye boformer (fx i ældre huse)
9.   Etablering af bofællesskaber
10. Politiske initiativer som momsfritagelse på dagligvarer solgt fra butikker på småøerne eller et ekstra højt økologi-tilskud til økologiske landmænd på småøerne.

Kirsten Sydendal, som er en af initiativtagerne bag kampagnen Lovestorm Lolland-Falster, gav desuden en række anbefalinger og råd til en ø-bosætningskampagne:
a.        Brug Facebook
b.        Lav ”levende” storytelling i storbyerne (med unge øboere)
c.        Brug historier om og promover de øboere, der er ”10-20 år yngre end os selv”
d.        Få en stærk visuel identitet (logo, teksttype osv.)
e.        Lav videoportrætter af (unge) øboere og opret en YouTube-kanal
f.        Brug humor og spænding i kampagnen
g.        Få inspiration fra fremtidsforskere og eksperter fra den digitale verden
h.        Fokuser på fremtidens ø-liv (nye trends, slow living osv.) 
i.        Sørg for en langtidseffekt, så kampagnen efterlader noget varigt

En del af debatten på temamødet handlede også om organiseringen af en bosætningsindsats. Er dette en opgave for den enkelte ø. Eller kan den løftes i fællesskab mellem flere øer. Eller skal Sammenslutningen af Danske Småøer stå for en fælles, landsdækkende bosætningsindsat for de 27 småøer?

Disse spørgsmål er bl.a. aktuelle, fordi Sammenslutningen af Danske Småøer og LAG Småøerne de kommende måneder vil samarbejde om bosætning. 
                                               
Målet er i første omgang at kortlægge, hvilken indsats der er brug for. Er det en stor fælles ø-kampagne? Er det beboerforeningerne, der skal have nye muligheder for at løfte bosætningsarbejdet? Hvordan skal det gribes an? Hvem er målgrupperne?

Disse spørgsmål og mange flere skal de to foreninger nu i fællesskab finde svar på. Senere kan der blive tale om et egentligt bosætningsprojekt.




(LAG Småøerne har i 2017 fokus på bosætning. Vi samler information om bosætningsarbejde og deler den under dette link: http://lag-smaaoerne.blogspot.dk/search/label/bos%C3%A6tning)