mandag den 18. december 2017

Rapport fra Småøernes Erhvervsdag 2017

Ø-erhvervAlt andet end hyggefis. Sådan lyder overskriften over en artikel i det nyeste nummer af Ø-posten. 

Under denne overskrift finder man et referat fra Småøernes Erhvervdag 2017. Artiklen er skrevet af Søren Noes, formand for LAG Småørne, og Morten Priesholm, projektkoordinator samme sted. Her bringer vi artiklen i sin helhed: 

"Fejøs ravioli. Pizza fra cafeen på Lyø. Øl fra Aarø Bryg. Anholts gin. Det er nogle af de nye ø-virksomheder, vi mødte, da vi sammen med Sammenslutningen af Danske Småøer samlede 40 øboere (og ti gæster) til Småøernes Erhvervsdag 2017 (mandag den 20. november 2017).

Og så var der også de projekter og virksomheder, der stadig er i støbeskeen, på Orø, på Fur og på Mandø.

De etablerede ø-virksomheder fra turisme- og fødevarebranchen var der også. Dem der har været i gang nogle år, som stadig udvikler sig og søger nye forretningsområder. Som har oplevet både medgang og modgang. Som ved, at ø-erhverv er noget helt særlig. Særlige vilkår og udfordringer, men også et særligt ø-potentiale (storytelling, turisme, spændende råvarer, havet osv. osv.).

Pizza og gin 
Med 40 øboere samlet så sker der noget. Ø-stemningen breder sig. Gå-på-modet. Lysten til at udrette noget. Lysten til at møde andre øboere. Udvekslingen. Skulderklappene. Viljen til at vise verden at ”vi kan godt”. Noget trods og noget iværksætterlyst. 

Og vores erhvervsdag viste (endnu en gang), at disse ø-kvaliteter kan omsættes til forretning. Hvis man griber tingene rigtig an. Har øje for mulighederne og for kunderne. Ikke mindst øje for kunderne. For deres behov, for deres ønsker. Og kan levere varen. Den rigtige kvalitet. Den rigtige oplevelse. 

Tænk fx på Lyøs café, der kan sælge hjemmelavede pizzaer i tusindvis til turister, der kommer til Lyø – for at spise pizza! En forretning der i 2017 gav arbejde til fem medarbejdere i sæsonen. Eller Anholt Gin (450 kr. for 50 cl), der på et halvt år har skabt et produkt med høj status og med en stor fanskare (30 af fansene brugte efterårsferien på Anholt og plukkede enebær til Jakob og Thøgers gin-produktion). 

Løft i flok
Som ø-virksomhed skal man også være parat til at optimere forretningen og gøre tingene bedre. På vores erhvervsdag blev samarbejde flere gange nævnt som en af vejene til mere forretning og bedre indtjening, ikke mindst i turismebranchen. Send kunderne videre til øens andre leverandører (også på jeres hjemmeside!). 

Brug hinandens produkter. Lav ø-pakker. Jeres eget produkt bliver bedre (og mere værd!), når I kan sælge det sammen med andre ø-produkter. ”Løft i flok. Gør det let for kunden. Skab mersalg! ”, lød et af dagens budskaber fra  Alice Bank Danielsen, chef for Skiveegnens Erhvervs- og Turistcenter.

Men samarbejde er også en disciplin, man skal øve sig i. Bland dagens råd om samarbejde var:
”Ingen hyggefis. Vær direkte og konkret. ”
”Bliv ved – det skal nok lykkes. Gode samarbejder er lidt som kærlighed - det opstår ikke altid, når du gerne vil have det. ”
”Samarbejder omkring penge skriver vi ned – hver gang! ”
”Hvis du er en nar, kommer det efter dig på et tidspunkt. Så vær sød. ”
(Kilde: Kasper Møgelvang fra rådgivningsfirmaet Orange Elevator)

Kunderne vil opleve fællesskab Kunderne vil opleve fællesskab
Erhvervsdagen handlede også om nye trends og nye forretningsmuligheder. Her slog Flemming Birch (ekspert i markedsføring og salg af fødevarer) på, at mange kunder nu gerne vil opleve at være del af et fællesskab samtidig med, at de er kunder. Fællessang, folkekøkkener, høst- og plukkedage og spisearrangementer trækker mange kunder til lige nu. Her er måske en mulighed for nye produkter fra småøerne?

Og så lige et lille regnestykke til sidst: ”Lyø har 40.000 dagsgæster hvert år. Hvis vi kan tage 20 kroner mere fra dem, passer det med en fuldtidsstilling – en person får et job! ” Og omvendt: Hvis gæsterne på jeres ø ikke køber noget, får I kun deres affald", slutter Søren Noes og Morten Priesholm  artiklen i Ø-posten nr.  170 , der udgives af Sammenslutningen af Danske Småøer, og som når ud til øboere og abonnenter de næste dage. 

Småøernes Erhvervsdag 2017 var tilrettelagt og arrangeret i et samarbejde mellem LAG Småøerne og Sammenslutningen af Danske Småøer. 


Efterlyses: Erhvervsdag med tid til netværk og dialog
Vi har spurgt deltagerne, hvad de mener om Småøernes Erhvervsdag 2017. Hvad var det bedste ved dagen?
• At møde små virksomheder, som har fået succes – det giver et boost og en tro på, at det kan lade sig gøre.
• At møde og erfaringsudveksle med andre, der driver erhverv på småøerne/øboere.

Hvad manglede du i vores program?
•        Dybere indsigt i hvad de andre deltagere laver – som inspiration til kontakt og måske samarbejde.
•        Præsentation af deltagerne samt at deltagerne fik mulighed for at snakke med ved workshops.


Oplægsholdere og gæster til Småøernes Erhvervsdag 2017
•        Alexander Sjøstrøm fra Café Lyø Gl. Skole og Snack & Blues (København N)
•        Thøger Dixgaard og Jakob Kjærgaard, Anholt Gin
•        Kasper Møgelvang, Orange Elevator (samarbejde og forretning)
•        Alice Bank Danielsen, Skiveegnens Erhvervs- og Turistcenter (turisme)
•        Lisbeth Nyborg, Corundum (ejerskifte og virksomhedssalg)
•        Flemming Birch, Birch & Birch (fødevarer) 


Læs mere om Småøernes Erhvervsdag via dette link: http://lag-smaaoerne.blogspot.dk/search/label/erhvervsdag%202017

Find Ø-posten nr. 170 her (pdf-fil): www.danske-smaaoer.dk/images/-Post_170_skaerm.pdf