tirsdag den 6. februar 2018

Ø-virksomheder skal være med i ø-markedsføring

Ø-turismeKan fælles ø-markedsføring skabe udvikling og vækst hos småøernes turismevirksomheder? Hvad får øernes små turismevirksomheder ud af det? Sådan lød et par af spørgsmålene, da Sammenslutningen af Danske Småøer og LAG Småøerne holdt turismeseminar den 24. januar 2018 i Odense.

På seminaret blev både drøftet lokal ø-markedsføring og mere landsdækkende markedsføring (som fx ø-passet), og også begrebet branding blev nævnt.  Fra LAG Småøernes koordinator, Morten Priesholm, lød anbefalingen, at markedsføring (eller branding) af småøerne bør bygge på et tæt samarbejde med øernes turismevirksomheder.

Morten Priesholm bemærkede, at de meget små turismevirksomheder på småøerne ikke nødvendigvis får gavn af fælles ø-markedsføring, og han slog fast, at det er nødvendigt, at en ø-turismeindsats derfor har fokus på virksomhederne og deres muligheder for:

1. samarbejde (om bl.a. udvikling af lokale turismeprodukter og tilbud)
2. nye investeringer (i den enkelte virksomhed) 
3. produktudvikling og forretningsudvikling.

Han understregede også, at ø-virksomhederne derfor bør være en del af den organisering, som står bag en ø-markedsføring.

Baggrunden for seminaret var arbejdet i en tænketank for dansk ø-turisme, som i 2017 blev etableret af ø-sammenslutningen, og hvor LAG Småøerne også havde plads. Ø-turisme omfatter i denne sammenhæng de 27 småøer (samlet i Sammenslutningen af Danske Småøer) samt øer som Læsø, Ærø, Fanø, Langeland og Bornholm. 

Ideen om et turismesamarbejde, der samler 35-40 øer, er udsprunget erfaringerne med ø-passet i 2016 og 2017. Seminaret gav da også en status for indsatsen omkring ø-passet, som Sammenslutningen af Danske Småøer stod bag i 2017. Ø-passet videreføres og udvikles nu af Landdistrikternes Fællesråd.

På seminaret fik ø-virksomhederne og de lokale og kommunale turismeorganisationer mulighed for at drøfte perspektiverne i et nyt samlet ø-samarbejde.

Dorthe Winther, formand for Sammenslutningen af Danske Småøer holdt oplæg om Tænketanken og ideerne bag etableringen af en mulig ø-destination, og Eskild Hansen fra Eskild HansenStrategibureau satte fokus på Visioner om en ø-destination. Er det en god idé – hvorfor og hvordan? Potentialer for et ø-brand.

I et referat fra seminaret hedder det bl.a.: 
  • Ø-riget er et godt udgangspunkt for markedsføring sammen med ø-passet. Det er nødvendigt med en fælles overligger og udvikling af begrebet "en ø".
  • Øerne egner sig ikke til en "destination" på grund af geografisk og indholdsmæssig forskellighed. 
  • Et ø-brand kan udvikles med baggrund i ø-passet, så et fælles ø-koncept fastholdes, mens de enkelte øer samtidigt markedsføres på deres "signatur". 
  • Et brand kræver ikke den samme organisatoriske struktur som en destination, men det anbefales, at der er et nationalt ophæng, så øerne tænkes ind i en større sammenhæng.
  • Det er nødvendigt at samarbejde med fastlandet, da kapaciteten på (små)øerne ikke er stor nok til at klare alt. 
  • En dynamisk tilgang til udviklingen af et brand er hensigtsmæssig, idet de enkelte turistvirksomheder aktivt skal være med i partnerskaber – og det vil naturligt nok foregå i forskelligt tempi og behov.

Seminaret gennemførtes i regi af Sammenslutningen af Danske Småøers projekt Øerne på turisme-landkortet: Ø-PAS 2017, som har et samlet budget på 1,425 mio. kr. med økonomisk støtte fra bl.a. Landdistriktspuljen under Erhvervsstyrelsen.

I forbindelse med projektet var der nedsat en tænketank for dansk ø-turisme med repræsentanter fra Sammenslutningen af Danske Småøer, Danske Færger A/S, Færgesekretariatet, VisitDenmark og LAG Småøerne.